Portefeuillehouder(s): Hamming, Noordzij, Slegers
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
Zaanstad werkt samen met inwoners, ondernemers en partners aan een veilige en toekomstbestendige stad. Hierbij hanteren we een praktische doe-mentaliteit: niet wegkijken maar aanpakken waar nodig. We zijn actiegericht om misstanden te voorkomen én aan te pakken. We hebben oog voor de effecten van ontwikkelingen als verstedelijking, klimaatverandering en technologisering en passen onze werkwijze daarop aan. Voor inwoners en ondernemers biedt Zaanstad een niveau van dienstverlening dat aansluit bij hun behoefte en bij de ontwikkelingen in de stad. Met de digitalisering van de dienstverlening voldoen we aan de verwachting van inwoners dat producten en informatie altijd en overal kunnen worden opgehaald. Tegelijkertijd hebben we aandacht voor hen die niet digitaal mee kunnen, ook in het licht van de vergrijzing. |
---|
Terugblik en realisatie 2020
In 2020 werd corona een nieuwe prioriteit voor het hele programma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Samen met onze ketenpartners hebben we flink ingezet op de gezondheid en veiligheid van de Zaankanters. In het coalitieakkoord is bij de opgave Veilige Stad de focus gelegd op ondermijning, het tegengaan van overlast en handhaving. Om (corona)overlast tegen te gaan zijn bestuurlijke maatregelen toegepast. Denk hierbij aan gebiedsverboden, last onder dwangsommen voor drugs en samenscholingen en het alcoholverbod in Burgemeester In ’t Veldpark. Daarnaast hebben we in 2020 wielklemmen ingevoerd en zijn de boa’s uitgerust met bodycams. Ook is er een nieuw team gestart: wijkgerichte overlast. Zij brengen de herkomst van overlast in kaart. Die informatie helpt bij handhaving. Dit team zal zich ook bezig houden met de aanpak rondom woonfraude en drie andere thema’s op het gebied van ondermijnende criminaliteit.
Sinds 1 januari 2020 moeten inwoners een afspraak maken voor een bezoek aan burgerzaken. Na wat opstartproblemen is dat prima verlopen. Vanwege de coronamaatregelen is voor een bezoek aan het archief tijdelijk ook een afspraak nodig. Daarnaast is de dienstverlening over alle producten en diensten waar mogelijk verschoven van fysiek naar digitaal. Ook het archief heeft extra ingezet op digitalisering van de meest geraadpleegde bronnen en is gestart met een chatservice om eenvoudige vragen snel te beantwoorden. Directe gevolgen corona De dienstverlening is vanaf half maart sterk aangepast. We hebben daarbij steeds geprobeerd onze inwoners hiervan zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden. De openingstijden zijn aangepast en de dienstverlening is zo veel mogelijk verschoven van fysiek naar digitaal. Vergeleken met 2019 is het aantal bezoekers op het stadhuis bijna gehalveerd. Daarentegen is het aantal telefonische en digitale vragen flink toegenomen. Het aantal klachten is nagenoeg gelijk gebleven. Ook zijn er minder reisdocumenten verkocht. Veel verlopen reisdocumenten zijn niet vervangen. Overige producten en diensten zijn redelijk in lijn met de voorspelling. Om onder deze omstandigheden de dienstverlening op niveau te houden, hebben de medewerkers een stevige werkdruk ervaren. |
---|