Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Centraal Nautisch Beheer(Bedragen x €1.000)Centraal Nautisch BeheerRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:18-03-1994Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangHet Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg.
Bestuurlijk belangWethouder Slegers is lid van het bestuur, plaatsvervanger wethouder Baerveldt
Stemverhouding: 15%Actualiteiten en risico'sAlgemeen beeld
Het Centraal Nautische Beheer draagt zorg voor de begeleiding van het scheepvaartverkeer in het Noordzeekanaalgebied en het toezicht op de verwijdering van scheepsafval en veiligheidsaspecten rondom het scheepvaartverkeer.
Actuele ontwikkelingen
- Coronapandemie: bij aanvang van de coronacrisis is direct door het Havenbedrijf van Amsterdam een continuïteitsplan opgesteld om de continuïteit van de organisatie en de inzet van personeel daarbij te waarborgen. Dit plan heeft succesvol uitgepakt. Uitval van personeel is beperkt gebleven, waardoor de continuïteit niet onder druk is komen te staan. Wel zijn alleen de meest noodzakelijke inspecties op zee- en binnenvaartschepen uitgevoerd. De economische impact voor het Havengebied is wel enorm door de teruglopende opbrengsten. Hierdoor was het treffen van kostenbesparende maatregelen bij het Havenbedrijf van Amsterdam noodzakelijk.
- Plan van aanpak omgang met fosfine: fosfine is een ontsmettingsmiddel, wat in scheepsladingen voor het bestrijden van ongedierte wordt gebruikt. Door een ongeval op een schip is dit plan opgesteld om een kader te hebben bij toekomstige ongevallen.
- Er is een nieuwe Europese richtlijn op gebied van verontreiniging door schepen. Hierdoor zal ook de Wet verontreiniging door schepen moeten worden aangepast, hetgeen ook weer gevolgen voor het Havenafvalstoffenplan heeft.
- Het Havenbedrijf van Amsterdam is bezig met het opstellen van een Visie Havenmeester 2030. Deze visie zal ook gedeeld worden met de partners binnen het CNB.
- In 2020 is het beleidskader voor het uitvoeren van havenveiligheidsbeoordelingen opgesteld. Deze zullen in 2021 worden uitgevoerd, ook in Zaanstad.
- Er is een beleidskader openbare wachtlocaties zeeschepen voor de CNB-gemeenten opgesteld. Aangezien Zaanstad geen openbare wachtlocaties voor zeeschepen heeft, is dit beleidskader in Zaanstad niet van toepassing.
- Het CNB is betrokken bij een aantal infrastructurele ontwikkelingen in het Noordzeekanaalgebied, waaronder een oeververbinding voor het langzaam verkeer tussen Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Noord en de realisering van de nieuwe zeesluis te IJmuiden.
- Vanaf 1 juli 2020 zijn nieuwe tarieven voor de inzameling van afvalstoffen van zeeschepen van kracht geworden. De verhoging was nodig, omdat de kosten voor het inzamelen en verwerken hoger zijn geworden. De verhoging is zodanig, dat het tarief kostendekkend is.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied is "gemiddeld". Financieel draagt de gemeente Zaanstad nauwelijks bij in de gemeenschappelijke regeling. Het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur.
Financiële positie
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf van Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB. Zaanstad draagt jaarlijks via een vaste bijdrage (€ 11.000,--) aan de uitvoering van verscheidenen taken van het CNB.
Risico's
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen.
Beheersmaatregelen
Vanuit de verbonden partij zelf. Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces.
Beheersmaatregelen lopen uiteen van:
- goed opgeleid personeel (regelmatige oefening en bijscholing, eigen simulator);
- up-to-date-systemen en technische infrastructuur tot heldere processen & procedurebeschrijvingen met duidelijke bevelstructuur;
- het onderhouden van nauwe contacten met belangrijke externe belanghebbenden zoals Rijkswaterstaat;
- periodieke evaluatie of de bestaande beheersmaatregelen nog afdoende zijn en of aanvullende maatregelen nodig zijn.
Vanuit gemeente Zaanstad:
- Begroting en jaarrekening van de afgelopen drie jaren zijn beschikbaar.
- Zaanstad neemt deel aan het Algemeen bestuur van CNB. Minimaal twee keer per jaar is er een bestuursvergadering. De vaststelling van de begroting en jaarrekening vindt plaats in het Algemeen bestuur CNB. Alvorens de jaarstukken ter vaststelling voor te leggen, kunnen de gemeenteraden jaarlijks een zienswijze geven op de jaarstukken.
- Zaanstad participeert in het Beleidsoverleg van het CNB. Dat komt elke twee maanden bij elkaar.
- Voorstellen van Verbonden Partijen tot aanpassing van de statuten en gemeentelijke deelname worden altijd besproken met sector Strategie en Control
middel - Publiekrechtelijk Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland(Bedragen x €1.000)Veiligheidsregio Zaanstreek WaterlandRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - openbaar lichaam
Oprichtings-/publicatiedatum:26 januari 2017Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDoor intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan:
a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid
d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e. het instellen en in stand houden van een brandweer;
f. het instellen en in stand houden van een GHOR;
g. het voorzien in de meldkamerfunctie;
h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
Bestuurlijk belangBurgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Krieger
Stemverhouding: 12,8%Actualiteiten en risico'sTerugblik 2020
- Corona & de VrZW
Op dit moment wordt onze maatschappij getroffen door het Coronavirus. De Vrzw heeft een belangrijke taak in het uitrollen van het kabinetsbeleid om de snelle verspreiding van het virus tegen te gaan. Dit heeft afgelopen tijd een groot beslag op de organisatie heeft gelegd. Multidisciplinaire crisisteams zijn al maanden operationeel. Ook gemeente Zaanstad levert als sinds het begin van de COVID-crisis capaciteit aan de crisisorganisatie.
De reguliere brandweerzorg, geneeskundige zorg, de Rampenbestrijding en crisisbeheersing gaan ondanks de crisis gewoon door.
Per 1 december 2020 is de wet Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) in werking getreden. De wet heeft als doel om de coronamaatregelen een specifieke wettelijke basis te bieden en deze steviger democratisch te verankeren. De wet is tijdelijk voor een periode van drie maanden en kan daarna worden verlengd. De Minister bepaalt in principe de maatregelen. Zolang we nog in fase ernstig of zeer ernstig zitten blijven de huidige maatregelen gehandhaafd. De verwachting is dat de Minister, als we in fase waakzaam zitten, meer mogelijkheden voor lokaal maatwerk gaat bieden aan de gemeenten. Dit wordt in gemeenten bepaald in afstemming met de VrZW.
- Traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers vertraagd
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) is 1 januari 2020 in werking getreden. De veiligheidsregio’s hebben uitstel van de invoering van de wet gekregen van de minister van Justitie en Veiligheid (J&V) tot 1 januari 2021. Een speciaal aandachtspunt daarbij is de positie van de brandweervrijwilliger. Bij ongewijzigde invoering van de WNRA kan dit tot aanzienlijke kostenverhogingen leiden.
In verband met de inzet van de veiligheidsregio’s in de COVID-crisis is dit traject voorlopig opgeschort. In verkennende gesprekken op Europees niveau heeft de minister van
J&V moeten constateren dat een uitzonderingspositie van Europese richtlijnen voor onze
brandweervrijwilligers niet realistisch is. Dat betekent dat het traject taakdifferentiatie brandweervrijwilligers prioriteit heeft, zodra de COVID-19 crisis achter de rug is.
- Huisvesting
Huisvesting GGD ZW en VrZW
In 2019 heeft het bestuur een advies mogen ontvangen over de mogelijke samenwerking tussen de GGD en VrZW op het gebied van de bedrijfsvoeringsfuncties. Ook is onderzocht of er een mogelijkheid is om de GGD en VrZW samen te huisvesten. De conclusie is dat gezamenlijke huisvesting geen voordelen biedt en bovendien moeilijk te realiseren is. Daarom zal de samenwerking tussen de GGD en VrZW niet fysiek om één plek plaats vinden.
- Huisvesting Prins Bernardplein
De Veiligheidsregio ZW huurt het pand op het Prins Bernardplein te Zaandam van de gemeente Zaanstad. In 2020 heeft het bestuur van de Veiligheidsregio en het college van B&W van gemeente Zaanstad de intentie uitgesproken tot een langdurig verblijf van de VrZW op de locatie Prins Bernardplein. De nieuwe huurovereenkomst is gereed en wordt begin 2021 ondertekend. De overeenkomst gaat in per 1-1-2021.
- Evaluatie wet op Veiligheidsregio’s (Wvr)
Er is een Evaluatiecommissie Wet Veiligheidsregio’s ingesteld. Deze commissie evalueert in opdracht van de Minister van Justitie en Veiligheid doeltreffendheid en effecten van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr, 2010). De evaluatiecommissie heeft in december het eindrapport uitgebracht. De conclusie is dat de veiligheidsregio’s goed functioneren als het gaat om regionale branden, incidenten en crises. Maar omdat crises ingewikkelder worden en regionale grenzen overschrijden, is meer samenwerking nodig; tussen veiligheidsregio’s, met crisispartners en met het Rijk. Daarom moet er een nieuwe wet komen die daarvoor zorgt. De vervolgstappen naar aanleiding van het rapport worden op landelijk niveau gezet. De VrZW heeft hierop dit moment geen rol in.
Financiën
Door het Algemeen Bestuur van de VrZW is eind 2020 besloten een Covid bestemmingsreserve te vormen van EUR 333.000. Op basis van de tweede bestuursrapportage 2020 blijkt dat er in 2020 minder middelen besteed worden dan in de begroting werden geraamd. De COVID-19 crisis is daar een belangrijke factor in omdat vacatures langer open staan en veel geplande (beleids)activiteiten geen doorgaan vinden of vertraging oplopen. Om de achterstand op enkele urgente en noodzakelijke activiteiten en doelstellingen in te lopen, wordt een deel van het jaarresultaat 2020 bestemd voor uitvoering ervan begin 2021.
Gemeente Zaanstad zal extra gaan investeren in het oefencentrum. Dekking hiervoor wordt gevonden in de toekomstige opbrengsten van het oefencentrum. In 2021 worden de financiële effecten hiervan verder uitgewerkt en voorgelegd bij de voorjaarsnota 2022-2025.
Risico's
- De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen.
- Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen, maar is wel financieel verantwoordelijk
Beheersmaatregelen
- In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
- De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.
hoog - Publiekrechtelijk Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam(Bedragen x €1.000)Gezamenlijke ombudsman metropool AmsterdamRechtsvorm:
Gemeenschappelijke regeling - gemeenschappelijk orgaan
Oprichtings-/publicatiedatum:7 februari 2017Vestigingsplaats:AmsterdamToezichtsregime:middelOpenbaar belangDeze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan.
Bestuurlijk belangDe gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden.
Stemverhouding: nvtActualiteiten en risico'sVoor de jaarrekening 2019 zie deze link.
middel