1 Optimale ontwikkeling voor kinderen en jongeren

Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Prestatie 1.1.1 Kansen voor ieder kind door goed onderwijs

Alle kinderen volgen onderwijs met als doel dat zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen. Voor een deel van de kinderen geldt dat zij extra aandacht nodig hebben. We zoeken die kinderen actief op en daarin werken we samen met kinderopvangorganisaties en de onderwijsbesturen. Die samenwerking is vastgelegd in de Onderwijsagenda Zaanstreek, gespecificeerd in acht ontwikkelthema’s die bij elkaar betrekking hebben op de hele schoolloopbaan van kinderen en jongeren, vanaf de voorschoolse fase tot aan de eerste echte baan of een studie in het hoger onderwijs (zie ook programma 2).

Activiteiten en realisatie

Opstellen nieuwe Onderwijsagenda 2019-2022

De gemeenten en schoolbesturen in de Zaanstreek hebben ervoor gekozen om nog geen nieuwe onderwijsagenda op te stellen. De thema’s uit de huidige agenda als veiligheid in en om de school, onderwijs & zorg en onderwijsachterstandenbeleid zijn onverminderd belangrijk en de inzet hierop is doorgezet. De gemeenten en schoolbesturen hebben Taal als centrale thema benoemd waarop we gezamenlijk aanvullende inzet willen plegen. De inzet op de onderwijsagenda stond onder druk omdat de samenwerking tussen gemeente en onderwijs vooral in het teken stond van het aanpakken van de gevolgen van corona, onder meer door organisatie van noodopvang, aanvullende activiteiten voor jongeren en digitaal lesmateriaal en activiteitenaanbod. Over de voortgang van de inzet op jeugd en onderwijs vanuit Pact Poelenburg Peldersveld wordt gerapporteerd in programma 3.

Opstellen VVE en OAB beleid 2020-2024

In maart 2020 hebben we als gemeente met de Zaanse schoolbesturen, kinderopvang en GGD ons gezamenlijke Onderwijsachterstandenbeleid 0-12 jaar voor de periode 2020-2023 vastgesteld. De focus ligt daarbij op uitrol van een zogenaamde ABC-systematiek waarbij inzet en middelen het meest gericht zijn op de wijken, scholen/locaties waar achterstand het grootste is (A-locaties). Het beleid is in een vastgesteld uitvoeringsplan geconcretiseerd naar doelen en activiteiten op de volgende speerpunten: Iedere doelgroeppeuter krijgt een passend aanbod, Ieder kind met taalachterstand en zorgbehoefte krijgt (in het gezin) een passend aanbod, Verstevigen doorgaande lijn OAB van voorschool naar basisonderwijs, Verstevigen OAB aanbod in het onderwijs en Versterken ouderbetrokkenheid.

Uitwerkingsprogramma Integraal Kindcentrum

De doorontwikkeling van het IKC is een van de thema’s van de onderwijsagenda Zaanstreek. Er is in 2016 een visie op het Zaanse IKC opgesteld en een uitvoeringsplan om deze visie te realiseren. Momenteel wordt uitvoering gegeven aan de plannen. Bottom-up werken alle scholen aan (door)ontwikkeling naar een IKC. De samenwerking met de kinderopvangorganisaties is steeds beter georganiseerd – zo bleek ook bij de organisatie van noodopvang in verband met Corona - en er wordt in een doorgaande lijn gewerkt. Daarnaast is het nieuwe Onderwijsachterstandenbeleid volledig uitgewerkt vanuit IKC-gedachte. In 2020 is een begin gemaakt met het opstellen van huurbeleid voor het IKC. Belemmeringen in landelijke wet- en regelgeving creëren uitdaging voor verdere uitwerking van IKC’s.

Versterking Leerplicht, tegengaan schooluitval door RMC (regionale meld- en coördinatiefunctie) en jongerenloket

De medewerkers van Leerplicht, RMC en Jongerenloket zetten zich samen in voor begeleiding van jongeren die dat nodig hebben. In samenwerking met het onderwijs voorkomen ze daarmee schooluitval. Er is veel aandacht voor de aansluiting met werk en zorg. Door Corona waren de medewerkers afgelopen jaar minder op de school aanwezig. Op andere manieren werkten zij onverminderd door om uitval van jongeren te voorkomen. Juist in deze tijd. De medewerkers legden veel telefonisch of appcontact met jongeren. Ze deden drempelbezoeken als dat nodig was. Leerplicht werkte succesvol samen met de BOA’s. Zij gingen samen de straat op om jongeren op te zoeken en contact te leggen. Deze samenwerking kreeg veel landelijke aandacht.

Tegengaan van lerarentekort

Er is in 2020 veel inzet geweest om het lerarentekort te bestrijden. Als uitwerking van het plan van aanpak lerarentekort hebben we als gemeente en schoolbesturen gezamenlijk acties ondernomen om tekorten terug te dringen. Zo hebben de schoolbesturen, met subsidie van de gemeente, succesvol zij-instromers geworven en opgeleid. Daarnaast zijn we gestart met een pilot om voorrang te geven op woningen van woningcorporaties aan schaars onderwijs- en zorgpersoneel.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 12.740
Gerealiseerd € 12.016
Afwijking € 723
Deze pagina is gebouwd op 05/26/2021 14:06:31 met de export van 05/26/2021 13:59:24