Publiekrechtelijk
- Publiekrechtelijk Werkom(Bedragen x €1.000)WerkomRechtsvorm:
Gemeenchappelijke regeling - bedrijfsvoeringsorganisatie
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2018Vestigingsplaats:PurmerendToezichtsregime:hoogOpenbaar belangDe gemeenschappelijke regeling is getroffen voor het doeltreffend en doelmatig uitvoeren of doen uitvoeren van de taken van de colleges voortkomend uit of samenhangend met de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening.
Bestuurlijk belangPer 1 januari 2018 hebben de gemeenten Purmerend en Zaanstad samen het Participatiebedrijf opgericht om effectiever te zijn in de uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening en de Participatiewet. Namens Zaanstad heeft wethouder Krieger zitting in het bestuur en wethouder Breunesse is waarnemer
Stemverhouding: 50%Actualiteiten en risico'sTerugblik 2020
Steeds zichtbaarder wordt dat een voorziening als Werkom nodig is en blijft om kansen te bieden voor mensen die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Deze noodzaak wordt ook wel bevestigd in het evaluatierapport van de Participatiewet door het SCP, de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (het betere werk; de nieuwe maatschappelijke opdracht) en de commissies Borstlap (In wat voor land willen wij werken?). De coronacrisis laat zien dat een aanzienlijke groep inwoners kwetsbaar is op de arbeidsmarkt en bij een economische disruptie risico loopt om uit te vallen van de arbeidsmarkt. Deze groep is groter dan de groep mensen die we onder de groep klassieke bijstandsgerechtigden scharen.
Voor een bedrijf als Werkom is het cruciaal dat ze een vermogen ontwikkelt om op die steeds grotere wordende groep inwoners die kwetsbaar is op de arbeidsmarkt een passend leer- en ontwikkelaanbod te bieden die hun zo snel mogelijk helpt bewegen naar dat deel van de arbeidsmarkt waar duurzame baankansen zijn. Voor de gemeente, als eigenaar en opdrachtgever, wordt het daarom cruciaal om het vermogen te ontwikkelen om te kiezen voor welke groep mensen een voorziening als Werkom de meeste toegevoegde waarde heeft.
Beleidsherijking Participatiewet
In de Kadernota 2021 schetst Werkom het financiële probleem dat de uitstroom van de Wsw veroorzaakt. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat we voor de toekomst moeten kijken naar de bekostigingssystematiek van Werkom die mogelijk ook raken aan de oorspronkelijke bedrijfsvoering van Werkom. Deze keuzes zullen voortvloeien uit de beleidskeuze van de gemeente. Werkom heeft een toekomstperspectief nodig om het bedrijf nader vorm te geven en een sluitende meerjarenbegroting te kunnen maken.
Risicoprofiel
Het risicoprofiel is hoog. Het maatschappelijk belang is groot, het gaat om kwetsbare mensen. De financiële bijdrage van de gemeente is aanzienlijk.
Risico analyse
Governance
De governance van Werkom is duaal. We sturen als eigenaar van het bedrijf, maar ook als opdrachtgever van het bedrijf. Om die rollen duidelijk te scheiden is er voor gekozen om de rol van eigenaar bij de wethouder financiën neer te leggen. De rol van opdrachtgever ligt bij de vakwethouder, zijnde de portefeuillehouder Werk en Inkomen. Dat heeft ook tot gevolg dat de risicobeheersing ook duaal is en dat verschillende aspecten van risico en beheersing onder de verantwoording van verschillende rollen valt. De rollen kunnen niet los van elkaar opereren. Het gaat om het samenspel van de rollen.
- Eigenaarsrol
Vanuit de eigenaarsrol wordt gestuurd op een meerjarig sluitende begroting. In mei is de zienswijze op de meerjarenbegroting in de raad behandeld. Hierin komt naar voren dat het meerjarige beeld vanaf 2022 nog niet sluitend is. De beleidsherijking moet er voor zorgen dat de begroting meerjarig sluitend wordt en Werkom structureel kan werken aan het realiseren van het maatschappelijke rendement waarvoor ze is opgericht.
Om als eigenaar hierop te kunnen sturen heeft het bestuur (dus de gemeente Purmerend en Zaanstad samen) een opdracht voor de directeur opgesteld. In deze opdracht zijn voor de periode van één jaar (2021) afspraken gemaakt over de onderwerpen waar de directeur namens het bestuur aan moet werken om de doelstellingen te realiseren. In 2021 wordt ook werk gestart met een proces waarin eigenaar, opdrachtgever en de klant bevraagd worden om de opdracht van de directeur vanaf 2022 meerjarig te bestendigen. Er is nu gekozen voor een opdracht van een jaar, omdat de gevolgen van de beleidsherziening, die consequenties hebben voor de opdracht van de directeur, nog niet volledig waren in te schatten.
- Opdrachtgeversrol
De opdrachtgeversrol wordt gestuurd vanuit de dienstverleningsovereenkomst Participatie en dienstverleningsovereenkomst Grondonderhoud. In de periodieke voortgangsgesprekken over participatie wordt met Werkom gesproken over instroom, uitstroom, doorlooptijden, klanttevredenheid en de mogelijkheden voor bijsturing. Naast de dienstverleningsovereenkomst is er einde 2020 een verbeterplan door Werkom opgesteld en zijn afspraken gemaakt over de implementatie en het tijdpad.
- Samenspel rollen
De wisselwerking tussen de eigenaarsrol en opdrachtgeversrol is belangrijk. De meerjarige kaders vanuit de eigenaarsrol werken door in gewijzigde dienstverleningsovereenkomsten in de opdrachtgeversrol. Signalen vanuit de voortgangsgesprekken over de dienstverleningsovereenkomsten worden meengenomen in de eigenaarsrol. Dit samenspel wordt ambtelijk en bestuurlijk georganiseerd door een goede overlegstructuur.
Financiële positie
Werkom verdient zijn geld met het aannemen van opdrachten uit de markt en daarin mensen (zowel mensen met SW-indicatie als mensen met een indicatie Nieuw Beschut als mensen met een Participatiewet-uitkering) te laten werken, opdat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en zo – indien mogelijk - kunnen uitstromen naar een baan bij een reguliere werkgever. Deze bedrijfsactiviteit kent verschillende risico’s, die hieronder zijn weergegeven. Die risico’s beheersen we in het duale governance model zoals hierboven omschreven en is dus een samenspel van eigenaar en opdrachtgever.
Werkom heeft de aanbesteding groen van de Over-gemeenten gewonnen en voert vanaf 2020 de groenopdrachten van de Over-gemeenten uit.
Steeds zichtbaarder is het dat het vermogen om gericht te kunnen investeren in die maatregelen die aansluiten bij de werking van de arbeidsmarkt en die bijdragen aan een inclusievere lokale arbeidsmarkt, een kritieke succesfactor zal zijn voor Werkom om impact te kunnen maken. De financiële positie wordt daarmee ook steeds dualer: exploiteren om te beheersen en gericht investeren om mee te groeien met de vraag van de arbeidsmarkt.
Risico's
Nu Werkom drie jaar bestaat kan gezegd worden dat de basis van het bedrijf in hoofdlijnen op orde is. Dit betekent niet dat het risicoprofiel verandert. Dat blijft ongewijzigd hoog. Waar het in de eerste twee jaar vooral over beheersingsrisico’s ging, zien we dat Werkom nu ook een volgende stap in ontwikkeling van het bedrijf moet zetten. Een stap die veel meer gaat over de bijstelling van de strategische koers. Voor welke doelgroep doen we dit? Hoe transformeren we van SW-bedrijf naar een modern leerwerkbedrijf dat inclusieve arbeid biedt? Werkom opereert in een complexe omgeving. Dat is een risico in zichzelf. De ingebouwde beheersmaatregelen zijn nog steeds passend om die risico’s te beheersen, maar duidelijk is ook dat het perspectief op die risico’s verschuift.
In de begroting zijn conform BBV-voorschriften, in de risicoparagraaf expliciete risico’s benoemd:
- Beleidsherijking leidt niet tot een sluitende begroting
- Productieverlies door opbouw van het bedrijf
- Grotere toename dan verwacht op lange leerwerktrajecten en nieuw beschut
- Orderverlies
- Privacy en informatiebeveiliging
- Grotere uitstroom van mensen met een SW-indicatie
- Beleidsherijking Participatiewet
Beleidsherijking Participatiewet
Vooruitlopend aan de beleidsherziening, die in maart van 2021 tot het fundament van een nieuw beleidskader zal leiden, hebben we met Werkom afspraken gemaakt om het maatschappelijke rendement te vergroten door uitstroom bevorderende maatregelen te nemen. Dit zijn veelzijdige maatregelen, zoals het ontwikkelen van nieuwe leerwerktrajecten, maar ook de professionele ontwikkeling van jobcoaches, werkmeesters en casemanagers, alsmede keuzes in de bedrijfsvoering die die beweging ondersteunen. Dit hebben we vastgelegd in het plan ‘Werkom werkt aan meer uitstroom’. Dit plan is ook een beheersinstrument, naast de Dienstverleningsovereenkomst participatie (NDVO) en het vast te stellen beleidskader, om ervoor te zorgen dat Werkom met een meerjarig sluitende begroting kan werken.
Beheersmaatregelen
- NDVO
- Verbeterplan Werkom werkt aan meer uitstroom
- Opdracht directeur Werkom
- Een beleidsherziening om een toekomstbestendig handelingskader voor Werkom te creëren
- Daarnaast sturen het bedrijf kort cyclisch op de uitvoering door:
- Goed monitoren en tijdig in gesprek gaan met de gemeenten om de landelijke ontwikkelingen goed te volgen
- Goed contact houden met de opdrachtgevers, accountmanagement stevig neerzetten
- Het bestand van mensen in de uitkering van beide gemeenten is groot. Goede afspraken over instroom maken
- Er is een bedrijfsvoeringsoverleg tussen beide gemeenten en Werkom ingericht om ontwikkelingen goed te volgen
hoog
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk Warmtenet(Bedragen x €1.000)WarmtenetRechtsvorm:
BV
Oprichtings-/publicatiedatum:01-01-2019Vestigingsplaats:ZaandamToezichtsregime:hoogOpenbaar belangHet op gang brengen van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. De legitimering van een overheidsinterventie op basis van marktfalen is hier van toepassing op de casus warmtenet in Zaandam-Oost. Het doel is het transporteren van warmte uit o.a. biomassa van Bio Forte aan afnemers in Zaanstad.
Bestuurlijk belangWethouder Kriegert vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Breunesse.
Gemeente Zaanstad is samen met Duurzame Energienetwerken Noord-Holland (DENH) eigenaar van het Warmtenet Zaanstad BV. Gemeente Zaanstad heeft een belang van 39% in de Aandelen (uitsluitend stemgerechtigd), alsmede een belang van 100% in de Aandelen C (stemrechtloos)
Stemverhouding: 39,0%Actualiteiten en risico'sTerugblik 2020
Jaarlijks stelt het Warmtenetwerk Zaanstad BV (WNZ) een Annual (Operationeel) Businessplan op. Dit is overeengekomen in de aandeelhoudersovereenkomst WNZ. Het Annual Businessplan verschaft de aandeelhouders inzicht in hoe het met WNZ gaat en hoe WNZ zich ontwikkelt naar de toekomst, zowel strategisch als financieel. Op 7 april 2021 is het businessplan 2021/2022 in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgesteld. De belangrijkste ontwikkelingen hieruit zijn hieronder weergegeven.
Op 15 november 2019 is WNZ conform contractafspraken gestart met de warmtelevering aan een drietal ketelhuizen van Perim en Brandaris. In de loop van 2020 zijn de overige ketelhuizen van Brandaris, Pharus, Noordwachter en IJdoorn aangesloten. De utiliteitsgebouwen zoals Zuiderveldcollege en de scholen Tijstroom en Windroos worden naar verwachting in 2021 aangesloten. Evean heeft ondanks eerder indicatie op het warmtenetwerk aangesloten te willen worden toch een andere afweging gemaakt. De nieuwbouw locaties Gouwpark en Oostzijderpark fase 1 en fase 2 zijn t.o.v. de aannames in de initiële businesscase fors vertraagd. Dat alles leidt tot aanzienlijk minder warmtetransport en een verminderde omzet van WNZ over de eerste 5 jaar van 600.000 EUR. Hierdoor verslechtert de business case voor fase I op de lange termijn. Om dit te voorkomen moet worden ingezet op:
- Het versneld (ter compensatie) realiseren van meer aansluitingen op het bestaande warmtenet om de voorhanden capaciteit van WNZ I beter te gebruiken, en in onderlinge samenhang
- Het volume van aansluitingen in WNZ II (bijvoorbeeld Kogerveldwijk en Hoornseveld) zodanig te ontwikkelen dat hierin de lagere afname van warmte ten opzichte van de planning in WNZ I gecompenseerd kan worden.
Een andere maatregel die wordt genoemd, maar waar nu nog niet toe wordt besloten, is het verlengen van de looptijd van de initiële businesscase van 30 naar 33 jaar.
De directie van WNZ is in opdracht van de aandeelhouders in 2020 een proces gestart om de mogelijkheden, randvoorwaarden en consequenties van een volgende groeifase te onderzoeken. In het business plan WNZ II moet duidelijk worden op welke manier het bestaande warmtenet Zaandam Zuidoost gaat voldoen aan de toenemende vraag naar warmte, ook in andere delen van Zaandam. Dit business plan WNZ II wordt in 2021 aan de aandeelhouders voorgelegd.
Financiële positie / Onderbouwing voorziening
- De verslechterde business case leidt tot aanzienlijk minder warmtetransport en daarmee minder inkomsten voor WNZ. Zaanstad heeft een deelname in WNZ van € 4,25 mln., waarbij op basis van de oorspronkelijke businesscase een voorziening is gevormd van € 2,3 mln. De aandelen zijn hiermee gewaardeerd op € 1,95 mln. Met de genoemde maatregelen in het business plan 2020/2021, in combinatie met business plan WNZ II, zal de beoogde groei van het bestaande net in tijd naar voren gehaald worden. Hierdoor is op dit moment nog geen reden om de voorziening te herwaarderen, ook omdat het terugverdienpotentieel in de laatste jaren van de business case zit. Bij de meerjarenbegroting 2022-2025 zal het risico zoals opgenomen in het weerstandsvermogen “Gevormde voorziening t.b.v. warmtenet blijkt niet voldoende te zijn” opnieuw beoordeeld en eventueel aangepast worden.
- De jaarrekening 2020 wordt begin juni 2021 in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders besproken.
Risicoprofiel
Het financieel belang is hoog. De gemeentelijke deelneming is onderhandeld op € 4,25 miljoen. Deze deelneming is op die basis nu gewaardeerd op € 1,95 miljoen. Gemeente Zaanstad heeft een voorziening getroffen voor het verschil van € 2,3 miljoen. Het risico dat de getroffen voorziening te klein blijkt (omdat de marktwaarde van de deelneming daalt) is opgenomen als risico voor het weerstandvermogen. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn groot: de activiteiten van het Warmtenet richten zich op het leveren van warmte aan inwoners. De gemeente participeert in het Warmtenet vanuit het publieke belang en de maatschappelijke doelen die de gemeente wil realiseren
Risico’s
- Publieke opinie over het gebruik van op hout gestookte biomassacentrales, zoals in de biomassacentrale voor het warmtenet, wordt negatiever
- Als er onvoldoende voortgang wordt geboekt op het ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen, heeft dit tot gevolg dat:
- Uitbreiding van het warmtenet langer duurt
- Biomasscentrale langer blijft werken
- Als de resultaten van de metingen Biomasscentrale niet binnen de wettelijke normen vallen kan dit leiden tot aanvullende maatregelen. Dit kan financiële consequenties hebben
Beheersing
- Actief in gesprek blijven met de expoitant van de biomassacentrale en de ODNZKG en ODNHN m.b.t. naleving van uitstootlimieten.
- De Klankbordgroep van raadsleden over de biomassacentrale actief blijven betrekken over de naleving van afspraken over de inzet van bio-grondstoffen, maar ook over de vorderingen met betrekking tot de ontwikkelen van alternatieve warmtebronnen.
- Deelname aan de MRA-wg biomassa en MRA Warmte Koude Programma, en samen met MRA gemeenten actief optrekken in dit dossier.
- Actieve deelname door ZNSTD in verschillende gremia om te kunnen anticiperen / invloed uit te kunnen oefenen op de ontwikkelingen rondom de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorziening (Warmtewet 2.0) en het Zaanse onafhankelijk warmtenet als landelijk voorbeeld onder de aandacht te kunnen blijven brengen.
- Annotaties B&W AVA Warmtenet;
- Voorlichting over Biogrondstoffen en de stand van zaken rondom de ontwikkeling in Zaanstad van alternatieve warmtebronnen zoals geothermie, aquathermie.
hoog - Privaatrechtelijk Alliander(Bedragen x €1.000)AllianderRechtsvorm:
Naamloze Vennootschap
Oprichtings-/publicatiedatum:1 juli 2009Vestigingsplaats:ArnhemToezichtsregime:middelOpenbaar belangNetbeheer en distribueren van elektriciteit en gas voor producenten en afnemers. Voor burgers en ondernemers is een goed werkend en betaalbaar distributienetwerk van gas en elektriciteit cruciaal. Alliander heeft een belangrijke rol in het mogelijk maken van verdere verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening.
Bestuurlijk belangWethouder Baerveldt vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Mutluer
Stemverhouding: 0,9%Actualiteiten en risico'sActualiteiten en risico's
Na de ontmanteling van de houdstermaatschappij EZW is door Alliander gevraagd of de deelnemers zich willen organiseren om zich te laten vertegenwoordigen door de grootste van de voormalige deelnemers. De noodzaak om actief te worden als aandeelhouder is de afgelopen periode duidelijk geworden: De energietransitie leidt tot meer lokale opwek én een groeiende vraag naar elektrisch vermogen; de eerste knelpunten hierdoor op de elektriciteitsinfrastructuur zijn zichtbaar geworden. Dit maakt het noodzakelijk om elektriciteitsnetten te verzwaren en uit te breiden. De toenemende elektrificering legt de kwetsbaarheid bloot; de ambitie om minder aardgas te gebruiken heeft effect op de waarde van de aargasinfrastructuur. Als gevolg van de oplopende investeringen in de energietransitie, ziet Alliander de noodzaak voor kapitaalversterking en zal hiervoor in 2021 een voorstel doen.
https://www.alliander.com/content/uploads/dotcom/Alliander_Jaarverslag_2020.pdf
middel