5 Terugdringen van langdurige armoede

Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Prestatie 2.5.2 Inkomensverstrekking voor wie dat nodig heeft

Een bijstandsuitkering is een noodzakelijke voorziening in het systeem van sociale voorzieningen. Het vangnet zorgt ervoor dat iedere inwoner van Zaanstad in zijn levensonderhoud kan voorzien, als hij of zij door omstandigheden daartoe niet in staat is. Om de werking van het vangnet duurzaam te garanderen, is het belangrijk dat inwoners snel duidelijkheid krijgen of ze recht hebben op een voorziening. Tegelijkertijd moeten zij weten dat zij die niet langer krijgen dan nodig is.

Activiteiten en realisatie

Nieuw proces startgesprek bij de Sociale Wijkteams

Het grootste gedeelte van 2020 was het door corona niet mogelijk om de startgesprekken de invulling te geven die in 2019 zo waardevol is gebleken. Toch is het zo dat de dienstverlening voor inwoners en de afstemming tussen de wijkteams en de gemeentelijke teams zo min mogelijk hinder heeft ondervonden. Deze lijn wordt in 2021 voorgezet. Wel hopen we de startgesprekken zo snel mogelijk weer in persoon en gezamenlijk te hervatten.

Voortzetten project ‘Werk of Meedoen’

Het project Werk of Meedoen heeft in 2020 duidelijk de gevolgen van de coronacrisis ondervonden. Tijdens de eerste lockdown moesten de gesprekken en de trajecten op een laag pitje worden gezet. In de loop van 2020 zijn de contacten met de inwoners zo goed mogelijk hersteld en konden de gesprekken en de trajecten weer worden voortgezet. Voor zover dat mogelijk was gebeurde dat in de oude vorm. Door de onderbreking hebben we in 2020 met 464 mensen gesproken in plaats van 900. Het college heeft in 2020 besloten de aanpak structureel voort te zetten. De aanpak en de methodiek slaan erg aan en het vervolgtraject wordt als zeer positief ervaren, ambtelijk, bestuurlijk, maar ook door de betreffende inwoners.

Signalering in de keten (ketensamenwerking)

Ook hier geldt dat de lockdown voor vertraging heeft gezorgd. Het signaleren van fraude werd bemoeilijkt omdat fysieke afspraken niet meer mogelijk waren. Het onderwerp signaleren is een constant aandachtspunt in de periodieke Ketenoverleggen. Er zijn diverse uitwisselingen geweest van fraudealertheid met de Sociaal Wijkteams en Werkom, in de vorm van casusbesprekingen, workshops en individuele gespreksbegeleiding. Het signaleren van fraude is moeilijk als de nadruk bij de ketenpartners ligt op bijvoorbeeld begeleiding naar werk, het winnen van vertrouwen, begeleiding van persoon en gezin en het bieden van hulp en zorg. Door middel van de overlegstructuren krijgt het signaleren steeds meer en serieuzer de aandacht.

Focus op parttime werk

De in 2019 onderzochte variant van inkomstenverrekening is voor inwoners niet de gewenste variant gebleken. In die variant was het de bedoeling dat de inwoner maandelijks zijn volledige uitkering ontving en dat parttime inkomsten op rekening van de gemeente werden gestort. Hierbij gingen we uit van een versimpeling van het administratieve proces voor de inwoner. Deze blijkt echter niet bereid om inkomsten op rekening van de gemeente te laten storten. Er is daardoor zeer weinig gebruik gemaakt van deze variant. Ook in 2020 en 2021 onderzoeken we hoe we het proces van inkomstenverrekening kunnen versimpelen, voor zowel de inwoner als de gemeente. We zijn hierbij deelnemer aan een project dat voorstellen doet voor het uniformeren van de regels om gebruik te kunnen maken van geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen het UWV, de Belastingdienst en gemeenten. De projectgroep zal hiervoor voorstellen doen aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 79.681
Gerealiseerd € 84.384
Afwijking € -4.704
Deze pagina is gebouwd op 05/26/2021 14:06:31 met de export van 05/26/2021 13:59:24