Voldoende gekwalificeerd personeel is een voorwaarde voor economische groei. De banen van de toekomst zijn banen waarin mensen samenwerken met nieuwe technologie. Dat vergt actuele kennis van ICT en technologie en competenties als ondernemerschap, klantgerichtheid, empathisch vermogen, creativiteit en flexibiliteit. Als gevolg van de technologische vooruitgang blijven de banen veranderen. Mensen moeten zich blijven ontwikkelen. Het onderwijs speelt hierin een cruciale rol, door leerlingen díe competenties aan te leren die aansluiten op de toekomstige vraag op de arbeidsmarkt. |
---|
Activiteiten en realisatie
Stimuleren sterkere positionering Zaans Technisch MBO onderwijs in de MRA regio
In 2020 zijn grote stappen gezet in de Tech Lands-samenwerking (Zaan Campus) tussen bedrijfsleven, opleidings- en onderwijspartners en overheid. Tech Lands is dé centrale techniekopleider voor onze regio en daarbuiten. Medio 2021 wordt een stichting opgericht waarin de Tech Lands-samenwerking formeel haar beslag krijgt. |
---|
Stimuleren initiatieven voor opleiden technici voor energietransitie MBO/HBO niveau
Bij het opleiden van technici voor de energietransitie gaat het vooral om functies in de installatie- en elektrotechniek. Dit is een integraal onderdeel van Tech Lands. De in dit jaar geformaliseerde samenwerking tussen de Tech Lands-opleiders en Engie op het gebied van duurzaamheid zal in de komende tijd nieuwe initiatieven en mogelijkheden opleveren. |
---|
Verbinden van arbeidsmarkt-onderwijs agenda’s food-initiatieven in Noord Holland
De verbinding met Noord-Holland op dit dossier is door corona het afgelopen jaar stilgevallen. In 2021 zal deze samenwerking moeten worden heroverwogen. |
---|
Ontwikkeling loopbaanoriëntatie en promoten kans- en groeisectoren bij opleidingskeuze leerlingen en ouders
Begin 2020 is bij het RegioCollege de Bèta & Tech Experience gelanceerd. Dit is een traject dat speciaal is ontwikkeld voor leerlingen van klas twee van het vmbo. Het omvat onder meer een lesprogramma en techniek escape room, Spelenderwijs ontdekken leerlingen zo hun eigen talenten, de veelzijdigheid van techniek en de rol die techniek speelt in onze en hun toekomst. Bovenal maakt het leerlingen enthousiast door zelf te doen, in plaats te luisteren of te kijken. Daarnaast hebben de samenwerkingspartners binnen ’t Lokaal tot aan het begin van de coronacrisis regelmatig bedrijvensafari’s voor leerlingen in het voortgezet onderwijs georganiseerd. Ook heeft JINC op verschillende manieren gezorgd voor arbeidsmarktoriëntatie bij basisschoolleerlingen. |
---|