2 Zaanstad is goed verbonden met de regio en heeft een goede verkeersdoorstroming

Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Prestatie 5.2.1 Het verbeteren van de bereikbaarheid, parkeren en verkeersveiligheid

Door de sterke groei van de stad komt de bereikbaarheid onder druk te staan (zie ook programma 4). Zaanstad streeft naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Een goed bereikbare stad met een goede bereikbaarheid over land en over water. Een stad die goed is verbonden met de regio en die een verkeersveilig en goed werkend verkeersnetwerk heeft voor alle modaliteiten zoals openbaar vervoer, auto en fiets. De duurzaamheidstransitie en stedelijke verdichting hebben grote gevolgen voor mobiliteit en parkeren.

Activiteiten en realisatie

Actualiseren van het Zaans Verkeer- en Vervoerplan

Er wordt gewerkt aan een nieuw Zaans Mobiliteitsplan (ZMP). In meerdere sessies is dit beleid afgestemd met de raad, bewoners en belangenorganisaties. Als tussenproduct is de Koersnota opgeleverd en besproken met de raad. Verder is er een enquête uitgevoerd bij de bewoners, een stakeholderanalyse, waarvan de opbrengst is meegenomen in de uitwerking van het ZMP.

Verbeteren aansluiting met de regio

Er zijn enkele belangrijke mijlpalen te benoemen per project.
-   AVANT: Er is gewerkt aan de voorbereiding van het project om te komen tot start van de realisatie in 2021.  
-   A7/A8:  Er is onderzocht hoe Sportpak Hoornseveld aangesloten moet worden op de toekomstige stadsweg (pootje A7).
-   Guisweg: Er is een voorkeursalternatief vastgesteld. Vervolgens is gestart met de volgende fase.
-   A8/A9: Er is gewerkt aan het voorbereiden van korte termijnmaatregelen en leefbaarheidsmaatregelen. O.a. het aanleggen van 50 km/uur plateaus bij de verkeerslichten van de N203

Verbeteren openbaar vervoer

In 2020 is een probleemanalyse uitgevoerd i.r.t. openbaar vervoer Zaandam – Amsterdam Noord. Begin 2021 komen hiervan resultaten naar buiten. Daarnaast is er gewerkt aan de studie/analyse voor de ZaanIJ-corridor.

Concessie openbaar vervoer

Als gevolg van de corona-pandemie is de aanbesteding van de concessie uitgesteld. Het is de bedoeling dat de nieuwe concessie in 2023 in zal gaan. Daarbij wordt ingezet op 100% zero emissie (dat was 80%).

Verbeteren verkeersveiligheid

Het onderzoek naar de verkeersveiligheid van het Zaanse hoofdwegennet (Network Safety Index) is in een afrondende fase. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruik voor de actualisatie van het werkplan verkeersveiligheid. Hierin staan nieuwe acties en investeringen benoemd om de verkeersveiligheid te verbeteren en om in aanmerking te komen voor regionale subsidies voor het verbeteren van de verkeersveiligheid.
In 2020 zijn onder meer zebrapaden aangepakt, drempels aangelegd, rotondes veiliger gemaakt, oversteken verbeterd en mee gedaan het onderzoek ‘het nieuwe 30’.

Afspraken stadslogistiek

De gemeente heeft in samenwerking met het bedrijfsleven verkend wat zinvolle maatregelen zijn i.r.t. de stadlogistiek. Dit heeft onder meer geleid tot een ambitie om zero emissie zones in te stellen in Zaandam en Wormerveer. Dit wordt opgenomen in het ZMP.

Verbeteren van de verkeersafwikkeling in wijken.

Zaanstad heeft aandacht voor de verkeersafwikkeling in de wijken in de stad zoals in Assendelft en Krommenie om de leefbaarheid in stand te houden en te verbeteren. Daarbij zijn plannen ontwikkeld ten aanzien van rondweg in Assendeft en het realiseren van extra fietsverbinding.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 2.796
Gerealiseerd € 2.791
Afwijking € 5
Deze pagina is gebouwd op 05/26/2021 14:06:31 met de export van 05/26/2021 13:59:24