1 Groei en verstedelijking met duurzame kwaliteit

Creëren van randvoorwaarden voor aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus waarin de kwaliteit van het gebied en de participatie van gebruikers centraal staan

Prestatie 4.1.1 Creëren van randvoorwaarden voor aantrekkelijke woon-, werk- en leefmilieus waarin de kwaliteit van het gebied en de participatie van gebruikers centraal staan

Zaanstad is in ontwikkeling. Projectontwikkelaars willen aan de slag. Ondernemers zoeken geschikte locaties of willen hun bedrijfsvoering veranderen. Ook maatschappelijke initiatieven hebben ruimte nodig. Er komen steeds meer bezoekers. Hoe gaan we slim om met de beschikbare ruimte en hoe blijven we bereikbaar? De gemeente stelt de integrale kaders gericht op omgevingskwaliteit en heeft daarmee een belangrijke rol in het bepalen van de randvoorwaarden bij ontwikkelingen. Met het oog op de toekomst sluiten we daarbij meer aan bij de kwaliteiten van het gebied en betrekken we huidige en toekomstige gebruikers al vroeg in het proces.

Activiteiten en realisatie

Opstellen van de Omgevingsvisie met het oog op de integrale samenhang (fase 2)

De tweede fase van de Omgevingsvisie de bestaat uit de ruimtelijke kernkwaliteiten, de afwegingsprincipes en de sturingsfilosofie. Begin 2020 is deze fase doormiddel van het raadsbesluit afgesloten en is gestart met de derde fase van de Omgevingsvisie. De derde fase is gericht op de visievorming vanuit de zes strategische opgaven en de verschillende Zaanse deelgebieden. Het proces is ondanks Corona in aangepaste vorm doorgezet maar loopt wel vertraging op. De raad is regelmatig over de voortgang geïnformeerd.

Bestemmingsplannen opstellen in de geest van de Omgevingswet

Bestemmingsplannen worden in de geest van de Omgevingswet opgesteld. De uitspraak van de RvS met betrekking tot de PAS (stikstof) leidt op een aantal projecten nog tot vertraging. Er is in 2020 een plan van aanpak vastgesteld die tot resultaat heeft dat er toch bestemmingsplannen worden vastgesteld.
Afgelopen jaar zijn er vijf bestemmingsplannen vastgesteld. Dit zijn onder andere belangrijke woningbouwprojecten zoals ‘Oostzijderveld’, ‘Houthavenkade’, ‘Bannehoven’ en ‘Zaanse Helden’. Na onherroepelijke vergunning kunnen hier uiteindelijk 2124 woningen worden gebouwd. Het vijfde bestemmingsplan is ‘Reparatieplan Omgeving Nauerna’.
Voor het Mercurius gebied zijn planologische voorbereidingen getroffen. Waardoor het woon en werkkwaliteit van dit gebied kan toenemen. De eerste stappen zijn gezet voor het realiseren van de Hemmes, tiny houses en een molen. Hiervoor heeft de raad zijn middelen beschikbaar gesteld. Als de initiatiefnemers de plannen mogelijk weten te maken dan kunnen de planologische procedures worden gestart.
Tegen drie bestemmingsplannen is beroep ingesteld bij de Raad van State, te weten Zaanse Helden, Houthavenkade en Reparatieplan Omgeving Nauerna. De zittingen zullen plaatsvinden in 2021.

In voorbereiding op de Omgevingswet is er gewerkt aan het Zaans Omgevingsplan (ZOP). Voor het ZOP zijn de volgende uitgangspunten belangrijk: gebied en gebruiker centraal, heldere regels, participatie aan de voorkant. Het ZOP bevat de verdere uitwerking van de opgaven uit de Omgevingsvisie. Ook zijn voor de nieuwe elementen als milieu, gezondheid en de APV regels, de (interne en externe o.a. OD) samenwerking geïntensiveerd en verder uitgewerkt. Er is gestart met het handboek ZOP en standaardregels voor het ZOP. Besluitvorming hierover zal in 2021 gebeuren bij college en raad.

Gebiedsgericht beleid en de Zaanse verordening als basis voor omgevingsplannen

Eind 2020 is de tweede tranche van de verordening voor de fysieke leefomgeving conform planning vastgesteld en is per 2021 in werking getreden. De voorbereidingen voor het Zaanse Omgevingsplan zijn in 2020 geconcretiseerd en geïntensiveerd.

Invulling en advisering rond leefomgevingskwaliteit

In het kader van de Zaanse Omgevingsvisie is in 2020 de basis gelegd voor een 0meting in het kader van de MilieuEffectrapportage (MER). De leefomgevingskwaliteit bevat naast de ruimtelijke kwaliteit ook indicatoren gebaseerd op de strategische opgaven.

Regionale samenwerking rond de fysieke leefomgeving

Voor de implementatie van de Omgevingswet is er een structureel ketenoverleg ingesteld om de vorderingen bij alle partijen af te stemming. Met de omliggende gemeenten wordt in regionale werkgroepen onder begeleiding van de VNG samengewerkt. Voor gebiedsontwikkeling vindt structureel overleg plaats voor o.a. het Noordzeekanaalgebied.
In de metropoolregio Amsterdam is in samenwerking met het rijk het afgelopen jaar vooral gewerkt aan een Verstedelijkingsstrategie voor de regio.

Onderzoek en instrumentarium voor integrale afweging en monitoring

In 2020 is de ketensamenwerking ten behoeve van de integrale afweging als cruciale randvoorwaarde onderkent. Ter voorbereiding op de wetgeving en verbetering van samenwerking en de integrale afweging is er een bestuursopdracht geformuleerd, dat in 2021 ter besluitvorming wordt voorgelegd. Ten behoeve van de monitoring is de basis gelegd in de 0meting in de MilieuEffectrapportage (MER) van de Omgevingsvisie.

Lasten

(bedragen x € 1.000)
Begroot € 4.045
Gerealiseerd € 4.432
Afwijking € -388
Deze pagina is gebouwd op 05/26/2021 14:06:31 met de export van 05/26/2021 13:59:24